lördag 7 mars 2015

Tredje gästbloggningen gillt

De tre kamelerna har nu äran att presentera Julia som det tredje halvseklets gästbloggare. Hon skriver om Att finna kärleken till träning (och hälsa), och hon blir glad om ni klickar in er på hennes blogg Fräknar och skratt också. Kör hårt!

Jag upplever det som om många redan som små fann en sport de gillade och började träna. Kanske fotboll, skridskoåkning eller redskapsgymnastik. En sådan där “riktig” sport som man måste börja med som ung för att på kunna bli riktigt bra. När jag var liten, föste min mamma mig 
aktivt i diverse sport-inriktade fritidsaktiviteter. Det var allt från sagobalett till ridning till innebandy. 
Men inget blev något jätte långvarigt. I gymnasiet var gymmet - på makalösa en gång i veckan - den enda regelbundna träningen. Sedan hittade jag väggklättringen som fick mig att förstå att träning nog kan vara riktigt roligt också. Men för mig nådde denna romans sin höjdpunkt efter bara några månader, varefter passionen sakta började avta.

Det hela ändrades då en kompis frågade om jag skulle vilja komma och testa på brasiliansk jiu-jitsu med henne. Jag hade knappt hört namnet tidigare, men eftersom första gångerna var gratis tänkte jag att varför inte. Jag minns entusiasmen på våra röd-svettiga ansikten efter de första träningarna. Och atmosfären i träningssalen var bara så härlig. För mig klickade det helt enkelt direkt. Jag hade aldrig trott att träning kunde medföra en så bra känsla BJJn gjorde. Tre gånger i veckan, varje vecka och några månader senare, hade det skett en förändring. Jag kände mig piggare, gladare, säkrare i mig själv. Jag hade även lärt känna många nya människor på träningarna. Nu har jag hållit på med idrottsgrenen i sådär ett och ett halvt år och har inte i planerna att i alla fall ännu sluta. Visst är det dagar då allt känns lite degigt och jag bara förlorar vid varje sparr (~”brottningsmatch”). Men det hela är värt det alla gånger, för medtränarna är bara så chill och när man sen får det där strypgreppet eller armbaren... Den känslan är så bra!

I samband med den nya sporten, ökade bredden av intressen mångfaldigt. Det blev plötsligt roligt att utmana sin kropp fysiskt och märka att jag verkligen för varje vecka kan och orkar mer. Jag upptäckte ashtanga-yoga, vilket var ett bra sätt att lära känna min egen kropp, hur klyschigt det än låter. Jag började också fundera mera på vad jag egentligen stoppar i mig och inte bara hur många kalorier det har. Bra mat gör att man orkar träna mer och vice versa så motiverar träningen att äta bättre mat. Det blir en god cirkel. Dessutom påverkar denna goda cirkel andra delar i livet.

Något som jag tycker är värt att ta upp, är att den här “goda cirkeln” inte ständigt behöver vara närvarande. Det finns många som inte tränar alls, äter glass varje dag och en del mår riktigt bra ändå. Ett meningsfullt jobb t.ex. och vänner som är en nära kan lika väl påverka hur bra man känner sig på ett liknande sätt. Själv har jag också perioder då jag inte tränar nästan alls och får i mig massor med socker, och då det känns ändå helt okej. Just nu mår jag dock bättre och är mer harmonisk då jag tränar regelbundet och äter hälsosam mat. 

Har du inte ännu hittat någon sport du tycker om? Eftersom jag inte kan veta vad som tänder din träningsglädje, kan jag endast tipsa utifrån egna positiva erfarenheter. Har du något jätte coolt du länge tänkt prova på, gör det nu (googla)! Om du inte ännu kommit på något bra, vill jag börja med att tipsa om att testa på någon kampsport. Det är inte så skrämmande som man kanske tror - och kom ihåg: vi alla suger i början! Det finns BJJ, karate, boxning, muay thai (thaiboxning), judo, MMA (mixed martial arts), submission wrestling mm. Sumo brottning kanske? Föredrar du att svettas i lite lugnare omständigheter är kanske yoga något för dig. Kolla in olika yogastudion där det finns ashtanga, yin, bikram, air yoga, pilates... Även träningscenter erbjuder mångsidig träning. Tips: i de flesta får man testa en gång gratis! Dans har t.o.m. för mig med min urusla koordination blivit roligt i.o.m. att jag upptäckt mångfalden av olika stilar med olika svårighetsgrad - träningscenter och dansstudion erbjuder ett brett utbud. Annat jag varmt vill rekommendera är crossfit, pole dance och väggklättring och nu på vintern skridskoåkning, slalom och snowboard. Ibland är det också skönt att bara gå ut och jogga eller promenera med kompisar. På sommaren cyklar jag gärna, och då det finns möjlighet rider jag (på andras hästar hehe). Lärde mig också ett tag sedan att åka skateboard, sådär halvt. Och nu efter att gymnasiet (hoppeligen) tar slut, vill jag resa till Australien och lära mig vattensurfning.

Vad jag vill komma till är att bara man hittar något som känns roligt så är det bra! Träningsinspiration finns det rikligt av i tidningar (t.ex. fit) och i nätet (weheartit, tumblr, bloggar..). Som avslutande ord vill jag råda om att ha ögonen öppna och inte vara rädd för att testa något nytt. Och inte ge upp för lätt. Det mesta är svårt i början, men redan efter några gånger kan du sannolikt se en utveckling! 

/Fräkenskrattaren

2 kommentarer:

  1. Sorge för min extremt sena kommentar, men det är en ära att ha fått skriva i er blogg! :)

    SvaraRadera
  2. A men tackar, en ära även för oss att få ha dej som gästare!

    SvaraRadera