fredag 27 mars 2015

Surya Namaskara

I likhet med vad jag antydde tidigare så provade jag alltså på något nytt idag. För första gången i mitt liv var jag på en joga-timme!

Under Sembalot förra veckan fick jag en biljett med vilken jag skulle få träna en gång på vilken som helst Sats eller Elixia. Eftersom jag ju går på ett eget gym som jag är riktigt nöjd med så använder jag gärna fribiljetter (ja, jag medger att jag är just en sådan studerande som roffar åt sig fribiljetter än här och än där) till att gå på någon gruppgymnastik-timme, något som mitt eget gym inte erbjuder.

Naturligtvis skulle vilken som helst av timmarna ha varit intressant att gå på, men jag valde joga-timmen eftersom joga nu ändå är lite annorlunda gymnastik än vad jag någonsin förut har hållit på med. I början av timmen sa ledaren att detta är något som man gärna får testa 4-5 gånger innan man bestämmer sig för om det är "ens grej" eller ej, och då jag stod där medveten om min utomjordiska vighet funderade jag över om detta nu ska bli något alls.

Detta pass gick alltså under namnet Yoga Fire & Soul, vilket innebar en ungefär 20 minuter lång Fire-del under vilken rörelserna gjordes i ett litet snabbare tempo, man använde mer muskelstyrka och man blev lite svettig också. Den resterande, ungefär halv timme långa delen bestod sedan av Soul-delen, under vilken rörelserna var långa och långsamma, de flesta antingen tänjnings- eller rörlighetsrörelser, och meningen var att samtidigt tömma huvudet på alla tankar, och koncentrera sig bara på ögonblicket och sig själv.

Och jag kan överraska mig själv med att säga att det var riktigt roligt! Det är klart att jag stod där bredvid alla joga-gurun och vinglade pinsamt medan jag inte ens fick händerna att nå ända i marken, men ändå så fick man ju ut en del muskelträning och dessutom lite tänjande på slutet. Antagligen gör det också riktigt gott att ibland försöka tömma huvudet på alla de små och stora ting som kretsar där inuti. Kanske var detta till och med något som jag testar på nytt någon gång!


/Fysikälskaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar