tisdag 10 mars 2015

Succé?

Hej!

Idag hände det något underbart! På söndagen var jag i Boulderkeskus Cave i Konala, och var väldigt taggad över att klättra en viss rutt på deras "takvägg". Alltså en klättringsvägg var klättrarens rygg är mot marken. 

En "takvägg" i Koivukylä. Bilden är tagen från Jarkko Linkosuonios blogg.
Tyvärr hade problemen bytts (förstås, det händer alltid då man har ett projekt), men efter en stund av förtvivlan hittade jag en annan rutt på samma vägg. Denna rutt är blå och majestätisk. 6B står det på lappen. Den är fylld med jugs. Jag klättrade den i några bitar och snart var jag redo för att ta den i ett. Klättringen flöt och huvudet var tömt av tankar. Efter en stund var jag i slutändan. Men något fruktansvärt hände - jag föll på tredje sista greppet! Inga problem, sådant händer. 15 minuters paus gällde det för mig och nytt försök! Denna gång går det, det känner jag. Men gissa vad som hände; jag föll på det tredje sista greppet. Några svordomar släppte jag ut ur mig, frustrationen var stor. Ännu ett försök, även om jag var trött och mina armar var fyllda med mjölksyra. Denna gång föll jag på andra sista greppet! Jag slog mattan. 
Höhö. Bilden är av Betamonkeys
90% av försöken i bouldering resulterar i misslyckande, och man måste lära sig att ha tålamod och att inte genast ge upp. För med tiden kommer du att kunna hålla den där krimpen, och den känslan vill man inte missa. Man måste jobba hårt för att komma vidare på sina projekt, och det är vad jag tycker klättring handlar om.

Idag bestämde jag mig för att få den blåa rutten. Jag hade stora förväntningar, vilket resulterar ofta i besvikelse. Men idag, mina vänner, slapp jag den! Hela hemvägen hade jag ett töntigt leende på läpparna, för jag fick den gjort! Och jag ville dela med mig denna händelse!
/Den lyckliga Stenklängaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar