måndag 2 mars 2015

Är detta en kamp?

Jag märker att en av de två icke-bloggande kamelerna idag så att säga har tagit farfar av röstningsblanketten i högra kanten, och börjat blogga. Tre inlägg på 20 minuter, vilken frekvens där! Vidare tycks våran layout ha ändrats, fräsh och proffsig lär den vara.

Ni kan inte tro vilken aktiv dag jag haft idag! Kl. 8.45 påbörjade jag läsningen av den favoritigaste fysikkursen. Tre timmar senare påbörjade jag ett en timme långt gympass, enligt det vanliga schemat. Detta påföljdes av förtärandet av en sallad samt ett tre timmar långt räknepass.


I ungefär ett års tid har jag nu tränat på mitt nuvarande gym. Fortfarande känns det riktigt bra att stiga in genom dörren var gång jag gör det - jag känner mig riktigt hemma på mitt gym. Vilket är riktigt bra, eftersom träningen högst antagligen skulle lida ifall jag kände mig obekväm med att träna på mitt gym, till exempel på grund av sjabbighet, att alla andra är bättre än jag, att gymmet alltid är överfullt eller något liknande. 

När jag började gå på gymmet var det för att fylla i utfyllnadstiden mellan den vanliga skolan och aftongymnasiet. Träningen gjordes upp i enlighet med fotbollen; jag tränade för att förstärka alla de egenskaper som en fotbollsspelare och speciellt då jag i mitt spelande behöver, och målet var då att utvecklas just som en fotbollsspelare.

Idag är målet i mitt tränande inte just större än att helt enkelt förbättra allmänkonditionen. Visst är HCR en etapp och ett delmål i sig, men mitt jag vill nog att mitt tränande ska föra mig längre än så. Jag vill förstärka mina muskler i en jämn takt, så att jag i vardagen får en bättre allmänkondition, och så att jag under länkpassen och eventuella löptävlingar har förutsättningarna att pressa mig hårdare och få till stånd bättre tider och bättre resultat. 

En positiv sak i att vardagskvällarna och veckosluten inte längre i sin helhet går åt på fotbollsplanen är den ökade mängden ledig tid. Jag hinner, orkar och har nu möjlighet att prova fler olika idrottsgrenar, att idrotta mångsidigare. Och just mångsidigheten är något som var och en definitivt borde försöka få in i sitt träningsprogram, som så mycket annat är mångsidigeten ju nämligen bra för både kropp och själ!


/Fysikälskaren (som använder bloggandet som essäprovsövning)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar